Hvem er vi?
Hvem er vi?
Lokalforening under Mødrehjælpen
En vigtig del af Mødrehjælpens arbejde varetages i lokalforeningerne rundt omkring i landet, hvor de frivillige har organiseret sig, og gerne vil gøre en forskel for Mødrehjælpens målgruppe i lokalmiljøet.
Hos Mødrehjælpen Amager er vi omkring 55 seje frivillige, som modtager donationer, vasker tøjet og hænger det pænt op i butikken.
Derudover udgør vi forskellige praktiske udvalg og en bestyrelse, der sørger for butikken, foreningens drift, lokale aktiviteter og støtte til sårbare familier og gravide.
Fælles for os alle er, at vi arbejder for den samme gode sag: at støtte gravide og børnefamilier i sårbare situationer.
Og så minder vi om, at Mødrehjælpen selvfølgelig også er for far.
Mødrehjælpens lokalforening Amager har eksisteret siden 2012, først i Holmbladsgade og siden 2015 i større og mere lækre lokaler på Amagerbrogade 22.
Støt dit lokalmiljø
Alle er velkomne til at handle i Mødrehjælpens genbrugsbutikker, uanset indkomst, køn, hårfarve eller musiksmag.
Ved at handle i vores hyggelige butik, støtter du den lokale fundraising for den gode sag, som Mødrehjælpen arbejder for.
Lokalforeningens overskud går dels til Mødrehjælpens landsdækkende rådgivningshuse og familieorienterede projekter og aktiviteter, og dels til lokale tiltag. Såsom økonomisk tilskud til fritidsaktiviteter, økonomisk hjælp til børnefødselsdagen, sociale aktiviteter for sårbare familier og pleje af de hårdtarbejdende frivillige, der ligger så mange timer i vores lokalforening.
Kom gerne forbi vores butik og gør et kup, få en snak, bliv frivillig, eller hent en flyer om, hvordan vi kan hjælpe din familie i en trængt hverdag.
Vil du gerne vide mere og holde dig opdateret på, hvad der sker i vores lokalforening og butik, kan du desuden besøge vores Facebook-side og Instagram-profil, hvor vi løbende lægger gode tilbud op, fortæller om vores arbejde og spreder god stemning.
Bestyrelsen – Mødrehjælpen Amager
Bloggen er udarbejdet af PR-udvalget, der består af: Simone Augusta Lundt, Maria Lund, Camilla Olsen, Anne-Sofie Madsen og Simone Sophie Nilsson samt med samarbejde med butiksformanden Josfine Townsend.

Josefine Townsend
Formand for Mødrehjælpen Amager
Jeg startede i Mødrehjælpen, da jeg var på barsel, og blev hurtigt grebet af det gode foreningsliv.
Jeg trives i rollen som koordinator og formidler, og er derfor glad for at være medansvarlig for vores lokale aktiviteter, ligesom jeg er stolt af at have startet vores PR-udvalg, der gør et rigtigt vigtigt stykke arbejde med at brede kendskabet til vores hyggelige butik og vigtige arbejde.
PR udvalget – Mødrehjælpen Amager
PR-udvalget arbejder med kommunikation for lokalforeningen både internt og eksternt. Vi ønsker at fremme Mødrehjælpen Amagers budskaber og virke på Sociale Medier – Facebook, Instagram – men også gennem flyers og arrangementer. Udvalget består af Simone Augusta Lundt, Maria Lund, Camilla Olsen, Anne-Sofie Madsen og Simone Sophie Nilsson samt med samarbejde med butiksformanden Josefine Townsend.

Simone Augusta Lundt
Formand for PR Udvalget
Jeg er uddannet journalist og læser lige nu en kandidat på IT Universitetet med fokus på design og interaktive teknologier.
Min rolle som formand handler om koordinering af intern og ekstern kommunikation i lokalforeningen, men vigtigst af alt: Sørge for, at PR udvalget trives.
Jeg ønsker, at vores kommunikation kan være humoristisk og alvorlig. Vi ønsker sammen at formidle, hvad vi i Mødrehjælpen brænder for, hvem vi støtter og hvorfor vores arbejde er vigtigt.

Maria Lund
Næstformand for PR Udvalget
Tekst opdateres.

Anne-Sofie Madsen
Medlem af PR Udvalget
Tekst opdateres.

Simone Sophie Nilsson
Medlem af PR Udvalget
Tekst opdateres.
Aktivitetsudvalget – Mødrehjælpen Amager
Aktivitetsudvalget arbejder for aktiviteter for butikkens kunder og for lokalforeningens familier, der kunne bruge en dejlig oplevelse eller ekstra støtte.

Maria Petersson
Formand for aktivitetsudvalget
Jeg er uddannet indenfor kontor, og lige nu er jeg i gang med at uddanne mig som special pædagog.
Som aktivitetsformand har jeg sammen med resten af aktivitetsudvalget, muligheden for at starte en masse nye skønne ting op, som vores brugere kan få glæde af.

Trine Jacobsen
Frivillig i Aktivitetsudvalget
Mødrehjælpen
Mødrehjælpen er en privathumanitær organisation, som har eksisteret i over 100 år, og har til formål at støtte gravide og børnefamilier i sårbare situationer. Der tages udgangspunkt i en forbedring af børns vilkår i opvæksten. Mødrehjælpen arbejder tværfagligt med forældre, så de styrkes og bliver i stand til at give deres børn kærlighed og tryghed i opvæksten. Tværfagligheden betyder, at man i Mødrehjælpen kan modtage socialfaglig, juridisk og økonomisk rådgivning samt en række forskellige programmer og indsatser for eksempelvis unge forsørgere og voldsudsatte kvinder og børn.
Mødrehjælpen rådgiver og støtter børnefamilier og gravide. Det gør de blandt andet ved at tilbyde for eksempel retshjælp og støttesamtaler ved tvivl om abort, ligesom de hvert år uddeler julehjælp til trængte familier. Samtidig arbejder Mødrehjælpen politisk for at sikre en lovgivning, som forbedrer vilkårene for enlige forældre, gravide og børnefamilier.
Hvad laver Mødrehjælpen ?
Mødrehjælpens hovedorganisations arbejde består blandt andet af:
- Rådgivning
- Støtte ved vold i familien
- Rådgivning for unge forældre
- Skilsmisserådgivning
- Økonomisk rådgivning
- Abortrådgivning
- Julehjælp
- Partnerskaber
Vil du vide mere om Mødrehjælpens arbejde og historie, henviser vi til Mødrehjælpens hovedorganisations hjemmeside, som du kan finde her.
Organisation
Mødrehjælpen er organiseret som følger:

Bestyrelsen
Mødrehjælpen Amager er bygget op omkring en bestyrelse, der består af syv medlemmer, som er frivillige ligesom resten af foreningen. Heraf er der en forkvinde, en næstforkvinde, en kasser, to aktivitetsansvarlige, en PR-ansvarlig og en frivilligansvarlig, der alle er med til at løfte stort som småt i foreningen.
Bestyrelsen består af:
Forkvinde: Josefine Townsend
Næstforkvinde: Camilla de Neergaard
Kasserer: Bettina Ratje
Aktivitetsansvarlig/PR-ansvarlig: Josefine Townsend
Aktivitetsansvarlig: Trine Høst
Sekretær: Susanne Ekmann Jensen
Suppleant/frivilligansvarlig: Hilde Kristensen